DÜNYANIN EN ÇEKİCİ POSTA KUTUSU/GALAPAGOS

reykjavik-iceland

Eski bir viski fıçıdan derme çatma postane efsanesine kapılan cesur bir çift, Galapagos’a gider ve dünya çapında aşk mektuplarını elden teslim etmeye başlar. Tawny Clark aktarıyor.

Reykjavik’te kalabalık bir kafede bir yabancıyı ağlatmak, tam olarak kaydolduğumuz şey değildi. Ama oradaydık, önümüzde genç bir kadın sessizce ağlarken, tüten latte’lerimizi beceriksizce tutuyorduk. Onunla hiç yüz yüze tanışmamış olsak da, Facebook’u kullanarak onun izini sürüyorduk ve şehirdeyken buluşma ayarlamıştık.

Bu karşılaşmanın tek amacı, ona üç yıldan fazla bir süredir bizimle birlikte taşıdığımız bir şeyi vermekti, bir kartpostal.

Galapagos Adaları’ndaki ofis, Ekvador kıyılarının 973 km açığında. Boş fıçı, balina avcıları ve denizciler tarafından uzak takımadalara tatlı su ve dev kaplumbağa eti stoklamak için 1793 yılında sık sık Floreana Adası’na yerleştirilmişti. Denizciler her seferinde yıllarca suda kalabileceğinden sevdikleriyle evde iletişim kurmanın akıllıca bir yolunu bulmalıydı. İşte bu sebepten yola çıkılarak başlayıp bu güne kadar devam eden bir gelenek.

Adalardan ayrılmadan önce, kimsesiz denizciler fıçıya dünyanın her yerindeki arkadaşlarına ve ailelerine hitaben mektuplar koyardı. Karşılığında, gelecekteki uğrak limanlarına adreslenmiş zarflar için namluda arama yapacaklardı. Bir mektubun adreslendiği bir şehre geldiklerinde, mektubu alıcıya elden teslim ederlerdi.

Genç erkeklerin uzaktaki sevgililerine aşk ve tutku mektupları yazdığını veya ebeveynlerine yaptıkları bağışlama çağrılarını hayal ettim. Denizden egzotik masallarla onları kandırırken sonsuz yoklukları için özür diliyorlar. Bu adamların çok az ortak noktası olabileceği gerçeğine hayran kaldım. Galapagos’tan geçerken, farklı milletlerden gelen ve farklı diller konuşan bu insanların tek bağları deniz sevgisi ve denizci kardeşlerine mektupları ulaştırmanın takdire şayan eylemi olabilirdi.

Fıçı tarihinin büyüsüne kapılan kocam ve ben Galapagos’a gitmeye karar verdik. Ekvador’a vardığımızda bir sertifikalı doğa bilimci rehber Floreana adasında garantili bir durak içeren bir Galapagos seyir güzergahı bulma sürecini yönetti. Bir düzine kadar yatağı olan küçük bir kiralık tekneye binmeye karar verdik.

Galapagos’taki ilk üç günümüz, Isabela ve Santa Cruz adalarını keşfetmekle geçti: Heyecanlı deniz aslanlarıyla şnorkelli yüzme, tehditkar görünen kara iguanalarının üzerinde seksek ve mavi ayaklı sümsük kuşları ve kırmızı göğüslü fırkateyn kuşlarını gözetleme. Takımadaların eşsiz flora ve faunasına dalmaktan keyif alırken, Floreana’ya yaklaşmamızdan dolayı sık sık dikkatimizi dağılmış bulduk.

Dördüncü günümüzde öğleden sonra sıcağında, güneş banyosu yapan deniz aslanlarının artık tanıdık, kokuşmuş kokusuyla karşılayan minik bir pislikte Postane Koyu’na gittik. Şişirilebilir sandaldan dikkatlice inerken sandaletli ayaklarım yumuşak kuma gömüldü.

Yoldaşlarımızın çoğu, üzerinde yürüdüğümüz kutsal toprakları gerçekten takdir edemeyecek kadar bir anne deniz aslanı ve onun yeni yavrusuyla meşgullerdi. Tek düşünebildiğim, posta kutusunu açmak ve dünyanın dört bir yanındaki sevgili sevdiklerime hâlâ teslim edilmeyi bekleyen, yüzlerce yıllık eski harf yığınlarını bulmaktı.

Göğsümdeki heyecanlı çırpınış eşliğinde son kayalık köşeyi dönerken patikada tökezledik. Bizi karşılayan büyük bir viski fıçısı görmeyi beklerken, bunun yerine posta kutusundan çok bir kuş evine benzeyen küçük bir fıçı bulduk.

Dalgaların karaya attığı odundan oluşturulmuş, paslı çiviler ve tampon çıkartmaları ile bir arada tutulmuştu.

Ayrıca varilin efsanesini varmadan önce bilen tek kişi kocam ve benmişiz gibi görünüyordu. Birkaç gece önce, el yazısı mektuplarımın gelecekteki şanslı alıcılarını düşünceli bir şekilde seçerdim. Diyaloğu kendi içinde hazırlamak için zaman harcamak ve toplayabildiğim en iyi yazımla dikkatlice yazmak. Ziyaretçilerim o kadar hazırlıklı değillerdi, aceleyle rehberimizden birkaç kartpostal satın aldılar ve rastgele adreslere hızlı bir not karaladılar.

Postanın büyüsü ve tarihi arayışımızda cesaretimiz pek kırılmadı, kartpostal yığınlarını sıralamaya başladık. “Keşke burada olsaydın” ve uygunsuz mavi ayaklı bubi şakalarının arasında, içerik mesajları taşıyan bir avuç kart bulmayı başardık.

Deniz iguanalarının egzotik renklerini ve şnorkelle yüzerken çekiç kafalı bir köpekbalığını fark etmenin felç edici korkusunu karmaşık ayrıntılarla anlatan birkaçı, yolculuğa çıkamayan sevdiklerine gönderildi. Bazıları, alıcılara iyi dilekte bulunan ve yazarın hayatında yer aldıkları için teşekkür eden hayranlık mektuplarıydı.

İngilizce yazılmış ve bazıları deşifre edemediğimiz dillerde yazılmış kartlar vardı, ancak hepsi ya gitmek istediğimiz ya da gelecekte ziyaret edeceğimizi bildiğimiz ülkelere yönelikti. Adadan 22 kartpostal ile ayrıldık.

Sitemizde her hafta Türkiye’den farklı doğal güzellikler, bisiklet, kamp alanları, seyahat, seyahat haberleri ve birçok içerik yayınlıyoruz. Hatta sitemize kayıt olarak yazılarımızdan anında haberdar olabilirsiniz. Görüş ve önerilerinizi sosyal medya hesaplarımızdan bize bildirebilirsiniz.